ولايت
جايگاه معنوي حضرت ابوالفضل
(الف)زيارتی كه از قول امام صادق(ع)روايتشده،:
"السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله و لرسوله و لامير المؤمنين و الحسن و الحسين...
اشهد الله انك مضيت علي ما مضي به البدريون و المجاهدون في سبيل الله المناصحون فيجهاد اعدائه المبالغون في نصره اوليائه الذابون عن احبائه... "(1)
این زیارت ،تاييد و تاكيدي بر مقامعبوديت و صلاح و طاعت او و نيز تداوم خط مجاهدان بدر و مبارزان با دشمن و ياوراناولياء خدا و مدافعان از دوستان خداست.
(ب)امام سجاد(ع)نيز سيماي درخشان عباس بن علي را اينگونه ترسيم فرموده است:
رحم الله عمي العباس فلقد آثر و ابلي و فدا اخاه بنفسه حتي قطعت يداه فابدله الله عز و جل بهما جناحين يطير بهما مع الملائكه في الجنه كماجعل جعفر بن ابي طالب. و ان للعباس عند الله تبارك و تعالي منزله يغبطه بها جميع الشهداءيوم القيامه.(2)
در این زیارت مقام ايثار، گذشت، فداكاري، جانبازي، قطع شدن دستانش ويافتن بال پرواز در بهشت، هم بال با جعفر طيار و فرشتگان مطرح است و اينكه: عمويمعباس، نزد خداي متعال، مقامي دارد كه روز قيامت، همه شهيدان به آن غبطه ميخورند ورشك ميبرند.
(ج)در زيارت ناحيه مقدسه از زبان حضرت مهدي(ع)به او اينگونه سلام داده شده است:
السلام علي ابي الفضل العباس بن امير المؤمنين، المواسي اخاه بنفسه، الآخذ لغده منامسه، الفادي له، الواقي الساعي اليه بمائه، المقطوعه يداه....(3)
درود بر ابالفضل العباس فرزند امير مومنان(ع) كه خود را فداي برادرش كرد واين ايثار را دخيره فردايش نمود وبه خاطر تشنگي برادر از نوشيدن آب خود داري كردودو دستش در راه خدا قطع شد.
1. مفاتيح الجنان، ص 435.
2. شيخ عباش قمي، سفينه البحار، ج 2، ص 155.
3. علامه مجلسي، بحار الأنوار، ج 45، ص 66.
درخت نهی شده
فرمود:درختان بهشتی مثل درختان دنیایی نیستندکه یک نوع میوه بدهند چه بسا در بهشت درختی هم گندم بدهد هم انگور و حضرت آدم چون دید ملائکه براو سجده نمودند باخود گفت:آیا بشری بهتر از من هم وجوددارد؟ خداوند فرمود:ِیا آدم سرخود را بلند کن وبه عرش ما نظربنما.حضرت آدم به عرش خدا نگاه نمود دید باخط نور نوشته:لااله الا الله محمد صفوه الله وعلی امیر المومنین وفاطمه سیده النساء العالمین والحسن والحسین...من تورا وهمه چیز را به خاطر اینان آفریدم.مبادا به آنان حسد ورزید. حضرت آدم حسد ورزید.وحضرت حوا نیز به حضرت زهرا حسد ورزید وهر دو گرفتار وسوسه ی شیطان گردیدندواز میوه ی آن درخت خوردندلذا خداوند آنان را از جوار خود بیرون کردوبه زمین فرستاد.
سوال
سوال:
علت گذاشتن كنيه «اباعبدالله» براي امام حسين(ع) چه بوده است؟
جواب:
از سنتهاي اجتماعي و خانوادگي عرب، گذاشتن كنيه و لقب براي مولود تازه به دنيا آمده است كه اساساً براي تعظيم و تكريم به كار ميرود.
ائمهي معصومين(ع) هر كدام داراي كنيهها و القاب زيادي هستند كه بازگو كنندهي شخصيت معنوي و الهي آنان است. اباعبدالله كنيه امام حسين(ع) ميباشد كه بر خلاف معمول، به اعتبار اسامي فرزندان آن امام نيست، بلكه به جهت اوج و شكوه، و عبوديت عاشقانه او است كه با خون خويش ترسيم كرد.
اباعبدالله و اباالائمه و اباالمساكين از كنيههاي ديگر امام حسين(ع) و رشيد، طيّب، وفيّ، زكيّ، سيّد، سعيد، مبارك، التابع لمرضاة الله و الدليل علي ذاتالله، الشهيد بكربلا، السبط الثاني، الامامالثالث و سيدالشهدا لقبهاي آن حضرت است و لقبي كه جدّش او را بدان خطاب ميكرد «سيد شباب اهل الجنة» است.(1)
كنيه «ابا عبدالله» مانند اسم آن حضرت، از سوي خدا و رسول گرامي انتخاب شده است.(2)
معمولاً كنيه را به اعتبار اسم فرزند صاحب كنيه ميگذارند، مانند ابالحسن، ابامحمد، ابومسلم و…؛ اما كنيه امام حسين(ع) يك كنيه استثنايي است كه به اعتبار اسامي فرزندان آن حضرت نيست، بلكه به اعتبار جوهرهي شخصيت معنوي و الهي آن امام كه روح عبوديت و بندگي خالص و وقفهناپذير او ميباشد، انتخاب شده است.
(1و2)الارشاد، ج 2، ص 27
سوال
سوال:
آيا امام حسين(ع) به صورت طبيعي از مادر خويش ـ حضرت فاطمه(س) ـ شير خورده است يا براي شيرخوردن آن حضرت از دايهاي استفاده كردند؟
جواب:
دربارهي چگونگي شير خوردن حضرت در دوران كودكي، سه احتمال وجود دارد:
الف ـ آن حضرت از مادر ش حضرت فاطمه(س) شير خورده باشد.
ب ـ آن حضرت از دايه شير خورده باشد. (به سبب اختلاف سنّي كمي كه با برادرش امام حسن(ع) داشته است .مرحوم محدث قمي آن را به مقدار اقل مدت حمل( شش ماه) دانسته. در تأييد اين مطلب روايتي را از اصول كافي از حضرت رضا(ع) نقل ميكند كه: «ما بين امام حسن و امام حسين(ع) يك طهر و شش ماه و ده روز واقع شده است؛(1)
ج ـ آنچه از روايات به دست ميآید ، احتمال اول را منتفي ميسازد؛ چون حضرت فاطمه(س) در آن ايام بيمار بودند و شير در سينهي آن حضرت خشكيده بود و به اين مطلب در روايات تصريح شده است؛ ليكن بعضي از روايات، ارتضاع آن حضرت از هر زني، چه حضرت فاطمه(س) و چه غير آن حضرت، را منكر شدهاند؛ از جملهي اين روايات كه ابن شهرآشوب و شيخ صدوق در علل الشرايع و مرحوم محدث قمي در منتهي الآمال آوردهاند، اين است كه: هنگام ولادت امام حسين(ع)، حضرت فاطمه(س) بيمار گشت و شير ايشان خشك شد، تا اين كه از شير دادن ناتوان گشت؛ از اين رو پيامبر اكرم(ص) مُرضِع و دايهاي طلب كردند، ولي يافت نشد؛ پس خود آن حضرت به حجرهي حضرت فاطمه(س) آمدند و انگشت ابهام خويش را در دهان حضرت سيدالشهدا(ع) گذاردند و او هم ميمكيد و حتي بعضي نقل كردهاند كه زبان مبارك را در دهان امام حسين(ع) ميگذاشت و آن حضرت ميمكيد. نقل شده است كه خداوند متعال تا چهل شبانه روز رزق و روزي امام حسين(ع) را در زبان پيغمبر اكرم(ص) قرار داده بود، پس گوشت و خون امام حسين(ع) از گوشت و خون پيامبر اكرم(ص) روييد(2)
مرحوم كليني در اصول كافي از امام صادق(ع) نقل ميكند كه امام حسين(ع) از انگشت ابهام پيامبر اكرم(ص)شير نوشيده است و او مدت آن را دو يا سه روز ميداند و در ادامه مينويسد: هيچ فرزندي جز حضرت عيسي بن مريم(ع) و حسين بن علي(ع) شش ماهه متولد نشد كه بماند(3)
در مورد احتمال دوم كه آن حضرت از دايه شير خورده باشد، رواياتي نقل كردهاند كه آن حضرت دايهاي داشته است به نام امالفضل بنت حارث زن عباس بن عبدالمطلب و اين روايات به اين مضمون است:
صاحب «مستدرك الصحيحين» به سند خود از امالفضل نقل ميكند:
«همانا امالفضل بر رسول خدا(ص) وارد شد؛ پس گفت: اي پيامبر خدا، من ديشب خوابي ديدم كه بسيار سخت و دشوار بود! پيامبر اكرم(ص) دوباره فرمودند: چه ديدي؟ گفت: همانا سخت و ترسناك بود! پيامبر اكرم(ص) دوباره فرمودند: آن چه بود؟ گفت: ديدم مثل اين كه قطعهاي از جسم و بدن شما جدا شد و در دامن من افتاد! پس، پيامبر(ص) فرمودند: خوابي كه ديدهاي خير باشد؛ به خواست خدا دخترم فاطمه(س) پسري به دنيا ميآورد، آنگاه در دامان تو قرار ميگيرد؛ سپس فاطمه(س) حسين(ع) را به دنيا آورد، و او در دامان من قرار گرفت و دايهاش شدم».
ابنسعد نيز در «طبقات الكبري» به سند خود از سماك بن حرب نقل ميكند:
«به درستي كه امالفضل همسر عباس بن عبدالمطلب گفت: اي پيامبر خدا، من در خواب ديدم مثل اين كه عضوي از اعضاي بدن شما در خانهي من است، پيامبر(ص) فرمودند: آنچه ديدهاي خير باشد! دخترم فاطمه(س) پسري به دنيا ميآورد و تواو را شير ميدهي به شير فرزندت «قُثَم» سماك بن حرب گفت: پس فاطمه(س) حسين(ع) را به دنيا آورد؛ سپس كفالت و دايگي او را به امالفضل سپرد….»
بابررسي روايت های گوناگون می فهمیم كه امام حسين(ع) با توجه به اعجاز گونه بودن تمام خصوصيات آن حضرت از انگشت ابهام پيامبر(ص) شير نوشيده است و اين موضوع از نظر علماي شيعه صحيح و قابل اعتماد است، اگر چه علماي اهل سنّت آن را ذكر نكردهاند.و در مقام پذيرش اين موضوع و در تعارض بين اين روايات اينگونه ميتوان جمع نمود كه: امام حسين(ع) ابتدا دو يا سه يا حتي چهل روز از انگشت پيامبر شير خورده است و سپس بقيهي مدت را در دامان امالفضل گذرانيده، او پرورش و تربيت امام حسين(ع) را عهدهدار بوده ا ست.
(1)اصولكافي، كليني، ج 1، ص 366
(2)منتهي الآمال، شيخ عباس قمي، ص 206
(3)اصول كافي، كليني، ج 2، ص 366
ادب
یکی از صلحا رادر خواب دیدند گفتنند چطوری :گفت من در برزخ سه تا مشکل داشتم ومورد مواخذه قرار گرفتم یکی اینکه روزی جلوی عالمی چند قدمی بی ادبانه راه رفتم.
ادب خوب است ،ادب خوب است، ادب خوب
هرآن کس بی ادب شد ،می خورد چوب
فرارسیدن ماه شعبان وولادت سلطان ادب برشما مبارک باد.
آیا می دانید؟
امیر المومنین علی ابن ابو طالب(ع) فرمودند :اولین کسی که خودرا باحضرت آدم
مقایسه کرد شیطان بود.در صورتی که اگر می دانستخداوند متعال چه چیزهایی در
وجود آدم قرار داده است هرگز تکبر نمی کرد .
سپس حضرت فرمودند:خداوند آدم را از خاک آفرید سپس نور ،آتش،باد وآب را در او
قرار داد پس آدم به سیله ی نور می بیند،فکر می کند ومی فهمدوبه وسیله ی
آتش می خوردومی آشامد وبه درستی اگر اتش نبود،معده نمی توانست غذا را
هضم نماید،واگر باد در درون انسان نبود،آتش معده را می سوزاند واگر آب در درون
او نبود، آتش درون او هیچ وقت خاموش نمی شد.
آیا می دانید؟
شیخ صدوق(ره) :امام صادق(علیه السلام) فرمودند:حضرت آدم را آدم گویند، چون از
عمق زمین،لایه ی چهارم خلق شده است .وحضرت حوا راحواگویند ،چون از جنس
موجود زنده وحی یعنی آدم خلق شده است.
شیخ صدوق(ره) :ابن سلام از پیامبر سوال کرد: آیا آدم از خاک واحد خلق شده
است یا از همه ی خاکها؟
حضرت فرمودند:او از همه ی خاکها آفریده شده است.واگر از یک خاک واحد بود
مردم از یکدیگر شناخته نمی شدند وهمه به یک صورت بودند.امیر المومنین علی
(ع) فرمودند:خدا جبرئیل را برانگیخت ومامور کرد که از عمق زمین لایه ی چهارم
چهار نوع خاک بیاورد(خاک سفید،سرخ ،تیره وسیاه)ومامور کرد چهار نوع آب نیز
بیاورد(آب شیرین،شور ،تلخ وبدبو)سپس دستورداد آب را بر خاک بریزد سپس آب
شیرین را درگلوی آدم وآب شور را در چشمان او،آب تلخ را در گوشهای او وآب
بدبورا در بینی او ریخت.
علت این امر را امام صادق (ع) فرموده که در توحید مفضل آمده است.
خدا آب شیرین را در گلوی آدم قرار داد که خوردن غذا براو آسان شود.
آب شور را در چشمان او قرارداد تا مردمک چشم او حفظ شود.
آب تلخ را در گوش های او قرار داد تا حشرات به مغز او نتوانند داخل شوندوبمیرند.
امام علی(ع)
سوال:
چرامردم بعد از پیامبر امام علی (ع) را رهاکردند؟
جواب:
به خاطر چهار دلیل:
1- وجود هوای نفس :بعضی به خاطر هواها وامیال نفسانی نتوانستند امام را تحمل نمایند واو را رهانمودند.(مواظب هوای نفس خود باشیم چراکه دشمن ترین دشمنهاست)
2- عدالت امام : بعضی به خاطر عدل امام نتوانستند اورا تحمل نمایند واو را رهانمودند.
3- حسادت وکینه ای که بعضی نسبت به امام وپیامبر داشتند باعث این امر گردید.
4- جهالت ونفهمی: این امر باعث شد امام را رهاکنند وحدود بیست وپنج سال امام خانه نشین شد.
راز انتخاب امام علی(ع)
سوال:
چرا خداوند دربین مخلوقات امام علی (ع) را به عنوان وصی وجانشین پیامبر انتخاب نمود؟
جواب:
راز این انتخاب را خود پیامبر بیان می نماید:
1-فرمان الهی :
قال رسول الله (ص): سوگند به خدایی که من را به نبوت مبعوث نمود من علی را انتخاب نکردم ونصب نکردم
مگر آن که خداوند قبلا اورا در میان آسمانها ستایش ونام اورا به عظمت یاد کرده وولایت اورا بر فرشتگان واجب کرده بود.(بحار الانوار ج39)
2- امام عصاره ی پیامبران است:
قال رسول الله (ص): هرکس می خواهد به ادم وعلم او ونوح وتقوای او وعیسی وعبادت او بنگرد به علی بنکرد.(ارشاد القلوب)
3- امام مرد فضائل است:
قال رسول الله (ص):خداوند برای برادرم علی فضائلی قرار داده دکه از شماره بیرون است.(ینابیع الموده قندوزی)
قال رسول الله(ص):اگرتمام درختان قلم شود ودریاها مرکب شود واجنه حساب گر وانسانها نویسنده شوند. نمی توانند فضائل امام علی را بنویسند.
4- امام نماد ایمان است:
قال رسول الله(ص):اگر تمام هفت آسمان وزمین را در یک کفه ترازو قراردهند وایمانعلی را درکفه ی دیگر ، ایمان علی سنگینی می نماید.(مستدرک الوسایل ج15)
5-امام شهرت آسمانی دارد:
قال رسول الله(ص):جبرئیل در عالم معراج درباره علی به من گفت:
سوگند به خدایی که تورا به حق مبعوث نموده، اهل آسمان علی را بهتر از اهل زمین می شناسند،علی هرگز در جنگی تکبیر نگفت مگر این که ماهم با او تکبیر گفتیم و هیچ وقت به گروهی حمله نکرد مگر این که ما نیز با او حمله کردیم وهرکجا شمشیر می زد مانیز در کنارش بودیم .(بحارالانوار ج39)
فضائل امام علی(2)
8- امام علی(ع) زاهدترین مردم است.
9- امام علی(ع) شجاع ترین مردم است.
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد: پادشاهان روم وفرنگی صورت
حضرت را در عبادتگاههای خود کشیده اند وبه شمشیر هایشان نام او را نقش می
کنند.
10- امام علی(ع) دانا ترین وعالم ترین مردم است.
استاد او پیامبر اعظم بوده است. قال زسول الله (ص) انا مدینه العلم وعلی بابها.
درجای دیگر فرمودن: اعلم امتی بعدی علی اب ابوطالب.
11- امام علی(ع) بت شکن است. علامه حلی در کتاب نهج الحق از جمهور اهل
سنت نقل نموده است که پیامبر علی را بر روی دوش خود گذاشت که بت هارا از
بالای کعبه به زمین بیندازد.
12- امام علی(ع) عابدترین مردم است. در هرشبانه روز هزار رکعت نماز بجا میاورد.
13- حلم وجود وکرم او زبانزد همه است.صاحب حوض ولواء وصراط است.
خدا به فکر ماست
خدا راباید بابت همه ی نعمات شاکر باشیم
کرامات خدابه بنده خیلی زیاد بوده است.بنده مدتی پیشنمازمسجد طمقاچیها دربازاربزرگ کاشان بودم.البته فقط نماز مغرب وعشاء.
ازمنزل ماتا بازار(میدان دروازه دولت)2کرس ماشین بود.ولی خوب من مسیر رامعمولا پیاده می رفتم.یه روزبعدازعصرخوابیدم وحدود 20دقیقه مانده به نماز مغرب بیدار شدم.زود وضوگرفته لباسها راپوشیدم.دست به جیب کردم برای پول که آیادارم یاندارم...دیدم آهی دربساط ندارم.آن روزوقت پیاده روی نداشتم. مبلغ30تومان ازصندوق صدقه خانه به قرض برداشتم وعهدکردم دراولین فرصت که پول دستم آمد بپردازم.فوراخودم رابه میدان عطار رساندم کرایه فاصله میدان عطارتا میدان دولت30تومان بود.ایستاده بودم ومنتظرتاکسی، ناگهان دیدم ماشین وانتی ایستاد ومرابه سوار شدن دعوت کرد.زودنشستم .راننده مرا تامیدان رساند ونماز ان شب برگزار شدومن برگشت پیاده آمدم به منزل وبلافاصله پول صدقه راداخل صندوق انداختم.بله خداهیچ وقت بنده اش رارهانمیکند این ماهستیم که اورافراموش می کنیم...
امام،امان اهل زمين
قال المهدی(ع):
إِنّي لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ كَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ(1)
همانا، من، امان و مايه ى ايمنى براى اهل زمينم; همان گونه كه ستاره ها، سبب ايمنى اهل آسمان اند.
اين كلام، قسمتى از جواب هاي امام زمان(عليه السلام)، در پاسخ به نامه ى اسحاق بن يعقوب است. اسحاق در اين نامه، از علت غيبت سؤال مى كند. امام بعد از جواب و بيان علّت غيبت، به اين نكته اشاره دارد كه وجود امام در غيبت، بى فايده و اثر نيست; از فوايد امام اين است كه وجود او سبب ايمنى براى اهل زمين است; همان گونه كه ستارگان آسمان مايه ى ايمنى براى اهل آسمان اند.
در روايات صحيح ديگر به همين مضمون اشاره شده است. (اگر حجت در زمين نباشد، زمين و اهل آن، دگرگون و مضطرب خواهند شد).
در تشبيه امان بودن امام (عليه السلام) براى اهل زمين، به امان بودن ستارگان براى اهل آسمان، وجوه تشابهى است:
1. همان گونه كه از جهت تكوينى، وجود ستارگان و كيفيّت وضع آن ها موجب امان و آرامش كرات و سيارات و كهكشان هاست، وجود امام (عليه السلام) نسبت به موجودات زمين نيز چنين است.
2. همان گونه كه به سبب ستارگان، شياطين از آسمان ها رانده شدند و امان و آرامش براى اهالى آسمان ها، از جمله ملائكه فراهم شد، وجود امام (عليه السلام) نيز تكويناً و تشريعاً سبب طرد شياطين از اهل زمين، خصوصاً انسان ها خواهد بود.
(1) كمال الدين، ج2، ص485، ح10 ; الغيبة، شيخ طوسى، ص292، ح247 ; احتجاج، ج2، ص284 ; إعلام الورى، ج2، ص272 ; كشف الغمة، ج3، ص340 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1115 ; بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 .
اهل بيت محور حق
قال المهدی:
الْحَقُّ مَعَنا فَلَنْ يُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا، وَنَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَالْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعُنا (1)
حق با ما اهل بيت است و كناره گيرى عده اى از ما هرگز سبب وحشتمان نمى شود; چرا كه ما دست پرورده هاى پروردگاريم، و ديگر مخلوقين خداوند، دست پرورده هاى ما هستند.
شرح
اين حديث را شيخ طوسى(ره)، با سند معتبر، از ابوعمرو عمرى، از امام زمان(عليه السلام) نقل كرده است.
امام (عليه السلام) در این حديث نورانی ، به سه نكته اشاره مى فرمايد:
1. تمام حقيقت، با اهل بيت(عليهم السلام) و همراه با آنان است.
توجه داشته باشیم كه جمله ى «الحقّ معنا» با جمله ى «اهل البيت مع الحق» فرق مى كند; زيرا مفهوم جمله ى نخست آن است كه اهل بيت(عليهم السلام) محور اساسى براى تشخيص حقّ از باطل اند و براى شناخت اين دو از همديگر بايد به سنّت و رفتار و كردار آنان رجوع كرد; بر خلاف مفهوم جمله ى دوم. همين معنا، از حديث «عليّ مع الحقّ والحقّ مع عليّ» نيز استفاده مى شود.(2)
2. كسى كه حقّ با اوست نبايد از اِعراض ديگران از او و تنها ماندنش، به وحشت بيفتد و به كمى يا زيادى طرفداران خود نگاه كند.
امام موسى بن جعفر(عليه السلام) به هشام مى فرمايند:
اى هشام! اگر در دست تو گردو است و همه ى مردم گويند كه آن دُرّ است، براى تو نفعى ندارد; زيرا تو مى دانى كه در دستت گردو است; و اگر در دست تو دُرّ است، و مردم مى گويند گردو است، به تو ضررى نمى رسد; زيرا تو مى دانى كه آن چه در دست توست دُرّ است(3).
امام على(عليه السلام) مى فرمايند:
در راه هدايت، از كمى اهل آن وحشت نكنيد.(4)
3. درباره ى جمله ى سومى كه در اين حديث آمده است، دو تفسير متفاوت وجود دارد كه مانعى در جمع اين دو نيست.
الف) همانا اهل بيت(عليهم السلام)، در عقايد و اعمال دينى، محتاج به مردم نيستند، و آن چه از جانب خداوند به واسطه ى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)به آنان رسيده است، آنها را كفايت مى كند; در حالى كه امّت، در اين امور، محتاج به اهل بيت اند، و تنها رجوع به كتاب و سنّت، آنان را كفايت نمى كند، و بدون مراجعه به اهل بيت(عليهم السلام) قطعاً گمراه و هلاك مى شوند.
ب) نعمت هاى خداوند بر اهل بيت(عليهم السلام)، مباشرتاً و بدون واسطه ى كسى نازل مى گردد، در صورتى كه نعمت هايى كه خداوند بر مردم نازل مى كند، بدون واسطه ى اهل بيت(عليهم السلام)نخواهد بود.
(1) الغيبة، شيخ طوسى، ص285، ح245 ; احتجاج، ج2، ص278 ; بحارالأنوار، ج53، ص178، ح9 .
(2). احتجاج، ج1، ص97 ; بحارالأنوار، ج29، ص243، ح11 .
(3). تحف العقول، ص386 ; بحارالأنوار، ج75، ص300، ح1 .
(4). نهج البلاغه، حكمت201 ; بحارالأنوار، ج64، ص158، ح1 .
اهمیت نماز اول وقت
بینی شیطان رابه خاک نمی مالد وخوار نمی کند.
(بحارالانوار)
از آیت الله بهجت سوال شد:برای زیاد شدن محبت امام زمان چه کارکنیم؟ا
یشان در جواب گفتند:گناه نکنید ونماز را اول وقت بخوانید.
از علامه ی طباطبایی سوال شد:جهت حل مشکلات مادی ومعنوی چه کار کنیم؟
گفت:به داد نماز های صبح تان برسید.
اقای بها ء الدینی فرمود:اگر می خواهید برکاتی در زندگی نصیبتان شود نماز را اول وقت بخوانید.
جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی پرسید:برای عاقبت بخیری وبرکت در روزی وازدواج سالم چه کار کنم؟
ایشان گفتند:نماز اول وقت، نماز اول وقت، نماز اول وقت.
وظیفه
عزیزانم سلام
به مثال زیر توجه فرمایید:
پدری چهار پسرداشت ،آنها را داخل یک اتاق نامرتب گذاشت وبه آنها گفت:من برای مدتی می روم تابرمی گردم شما اتاق را مرتب نمایید.پدر رفت.پسراول خنگ وبی خیال بود حرف پدر یادش رفت.پسردوم شرور بود علاقه به کار نداشت بماند که اتاق را نامرتب تر میکرد واجازه ی مرتب کردن به کسی نمی داد.پسر سوم ترسو بود.دوست داشت کار کند ولی می ترسید و چون منافعش در خطر بود کار نمی کرد.پسرچهارم زرنگ بود او حضور پدر را پشت پرده احساس می کرد لذا از هیچ جیز وهیچ کس ترسی نداشت وکار می کرد.
باتوجه به این مثال به نظر شما ما در بحث ظهور امام مهدی (ع) جزء کدام یک از پسرها هستیم.
انشاءالله که بی خیال و شرور وترسو نیستیم .دقت داشته باشیم که برای ظهور
امام باید زمینه سازی نماییم وزمینه سازی به عمل واطاعت از فرامین ودستورات
دین است.ماباید هم خود عامل باشیم وهم دیگران را برای سربازی حضرت آماده
نماییم.
ثمرات نماز اول وقت(2)
10- امام علی (ع) همه چیز او را ضمانت نموده است.
11- سبب تلقین شهادتین است هنگام مردن توسط خود عزرائیل.
12- کسی که نمازش را بدون عذر از اول وقت تاخیر بیاندازد مورد
خطاب خدا در قران است که فرمودند: ویل للمصلین...وای بر نماز گزاران...
13- وقت نماز که میشودفرشته ای ندا می دهد: ای مردم بپا خیزید
وآتشی که افروخته اید خاموش نمایید.
14- بنا به فرموده ی پیامبر(ص)محبوب ترین کارها نزد خدا نماز اول وقت است .
15- نماز اول وقت،رضوان خداونماز در وسط وقت،عفو خدا ونماز در
آخر وقت،غفران خداست.
16- نماز اول وقت سندی است در دست انسان که با آن سند
وارد بهشت می شود.
17- درنهایت به شفاعت حضرت ختمی مرتبت می رسد.
ثمرات نماز اول وقت(1)
1- سبب ازدیاد روزی ومایه ی برکت خانه است.
2- این نماز متصل خواهد بود به نماز حضرت ولی عصر(ع)
3- این کار تمرینی است برای پاسخ به ندای حضرت مهدی(ع).
4- جزءغافلین محسوب نمی شوید.
5- نشانه ی شیعه ی واقعی وایمان واقعی است.
6- شیطان همواره از انسانها خائف و گریزان است تاوقتی نماز شان را اول وقت بخوانند.
7- سبب راحتی هنگام مرگ است.
8- سبب برطرف شدن غم واندوه است.
اهمیت نماز اول وقت
بینی شیطان رابه خاک نمی مالد وخوار نمی کند.
(بحارالانوار)
از آیت الله بهجت سوال شد:برای زیاد شدن محبت امام زمان چه کارکنیم؟ا
یشان در جواب گفتند:گناه نکنید ونماز را اول وقت بخوانید.
از علامه ی طباطبایی سوال شد:جهت حل مشکلات مادی ومعنوی چه کار کنیم؟
گفت:به داد نماز های صبح تان برسید.
اقای بها ء الدینی فرمود:اگر می خواهید برکاتی در زندگی نصیبتان شود
نماز را اول وقت بخوانید.
جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی پرسید:برای عاقبت بخیری وبرکت در روزی
وازدواج سالم چه کار کنم؟
ایشان گفتند:نماز اول وقت، نماز اول وقت، نماز اول وقت.
ترک نماز(2)
اقسام تارکین نماز
1- بعضی اصلا منکر نمازند وبه کلی نماز نمی خوانند.
طبق روایات اینان مورد غضب خدا هستند وکور وارد محشر می شوند.
2- بعضی ها منکر نیستند واز روی تنبلی به کلی نماز نمی خوانند.
طبق روایات اینان فاسق هستند واز دین خارج شده انذ وهیچ کدام
از اعمال نیک آنها قبول نمی شود.
3- بعضی ها منکر نیستند .ولی گاهی می خوانند وگاهی نمی خوانند.
طبق روایات اینان عاصی هستند وخداوند آنها را ملامت نموده ووعده ی
آتش داده است.واینان مثل کسانی هستند که اصلا نماز نخوانده اند.
دلایل بی رغبتی افراد به نماز:
1- عدم آشنایی با فلسفه ی نماز
2- احساس عقب ماندگی وتبلیغات غربی ها
3- تنبلی وتن پروری
4- مسامحه کاری
5- احساس خودنمایی وریا کاری
6- احساس بی فایده بودن نماز بخاطر گنهکار بودن
7- تربیت نادرست
8- بودن در محیط فاسد
9- داشتن دوست نامناسب
10- برخورد نامناسب بعضی از مردم
ترک نماز(1)
یکی از ویژگیهای متقین این است که اقامه ی نماز می نمایند ومداومت
بر آن دارند(هم خود پایبند به نماز هستند وهم دیگران رابه نماز دعوت می نمایند)
رسول اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود: دزد ترین مردم کسی است که از نمازش
بدزدد وازنماز کم بگذارد.
درسوره مدثرآمده است:ازمجرمین روز قیامت سوال میشود چه چیزی شمارا در سقر انداخت؟
(ماسلککم فی سقر)
درجواب می گویند: ما از نماز گزاران نبودیم.
(لم نک من المصلین)
رسول اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود:
لکل شی ء آفه وآفه الدین ترک الصلاه.
هرچیزی آفتی دارد وآفت دین ترک نماز است.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
لاحظ فی الاسلام لمن ترک الصلاه.
کسی که نماز را ترک نماید بهره ای از اسلام نبرده است.
سهم زنان در ظهور ولی عصر(علیه السلام)
سوال:
حدیثی از امام باقر(علیه السلام) داریم که می فرماید:پنجاه نفر ازیاران
ولی عصر(علیه السلام) زنان هستند(بحار الانوار ج52) حال با توجه به این
حدیث پس می توانند زنان وارد کارهای حکومتی بشوند؟
جواب:
1-بادقت در تاریخ می بینیم که زنان در زمان پیامبر وامیر المومنین(علیهم السلام)در کارهای حکومتی نبودند.
شخصی از امام صادق(علیه السلام) سوال کرد : نقش زنان در حکومت امام چیست؟
امام فرمودند:زنان به مداوای مجروحان ومریضان می پردازند همان طور که
زمان پیامبر نیز چنین بودند.(دلائل الامامه)
2- باکمی دقت می بینیم که نیمی از جمعیت کره ی زمین زنان هستند،
.بنابراین امام این زنان را به جاهای مختلف برای امور بانوان می فرستد
تا کارهای مربوط به بانوان توسط خود آنها انجام پذیردوبا این کار از
اختلاط زن ومرد که منشاء بسیاری از مفاسد است جلوگیری شود.
فلسفه توسل
توسل و شفاعت یک امر عرفی و عقلائی است و در بین همه مردم جهان حتی افرادی که معتقد به هیچ آئین و مذهبی نیستند مرسوم و متداول است و کسانی که مرتکب تخلفاتی شده اند معمولاً موقع تقاضای عفو و بخشش از افراد موجه و دارای نفوذ کمک می گیرند و آنها را واسطه قرار می دهند تا از خطای آنها چشم پوشی شود علاوه بر این که خداوند متعال خود در قرآن مجید دستور داده است که بزرگان و پاکان را واسطه قرار دهیم تا خداوند متعال به حرمت آنها ما را ببخشد و حاجت های ما را روا سازد.
ترک نماز(3)
عزیزانم بیایید به نماز اهمیت بدهیم وتا جایی که امکانش هست اول وقت نماز بخوانیم.نعوذ بالله اگر به نماز اهمیت ندهیم ونسبت به آن سستی به کارببریم یاخدای ناکرده اگر آن راترک نماییم مصداق فرموده ی پیامبر میشویم که به دخترعزیزشون فاطمه فرمودند و به 15 بلا دچارمیشویم.
6 تا بلا تو دنیا:
1-برکت از عمرمون می رود.
2- برکت از روزی مون می رود.
3- چهر ه ی صالحان از صورتمون محو میشود.
4- هرعملی که انجام بدیم بی اجر وثواب است.
5-اگه دعا کنیم به آسمون نمی رود.
6- در دعای خوبان وصالحان بهره ای نداریم.
3 بلا هنگام مرگ:
1-ذلیل وخوار از دنیا می رویم.
2-گرسنه از دنیا می رویم.
3- تشنه از دنیا می رویم.
3تا بلا داخل قبر:
1- خداوند فرشته ای را مامور می کند که مارو تو قبر اذیت کند
2- قبرمون تنگ میشود.
3- قبرمون تاریک میشود.
3تابلا روز قیامت:
1-خداوند فرشته ای رو مامور می کندمارو باصورت به زمین می کشد وهمه به مانگاه می کنند.
2-باسختی به حسابمون رسیدگی می کنند.
3-خداوند نظر رحمت به ما نمی اندازد.
ترک نماز(2)
اقسام تارکین نماز
1- بعضی اصلا منکر نمازند وبه کلی نماز نمی خوانند.
طبق روایات اینان مورد غضب خدا هستند وکور وارد محشر می شوند.
2- بعضی ها منکر نیستند واز روی تنبلی به کلی نماز نمی خوانند.
طبق روایات اینان فاسق هستند واز دین خارج شده انذ وهیچ کدام
از اعمال نیک آنها قبول نمی شود.
3- بعضی ها منکر نیستند .ولی گاهی می خوانند وگاهی نمی خوانند.
طبق روایات اینان عاصی هستند وخداوند آنها را ملامت نموده ووعده ی
آتش داده است.واینان مثل کسانی هستند که اصلا نماز نخوانده اند.
دلایل بی رغبتی افراد به نماز:
1- عدم آشنایی با فلسفه ی نماز
2- احساس عقب ماندگی وتبلیغات غربی ها
3- تنبلی وتن پروری
4- مسامحه کاری
5- احساس خودنمایی وریا کاری
6- احساس بی فایده بودن نماز بخاطر گنهکار بودن
7- تربیت نادرست
8- بودن در محیط فاسد
9- داشتن دوست نامناسب
10- برخورد نامناسب بعضی از مردم
ترک نماز(1)
یکی از ویژگیهای متقین این است که اقامه ی نماز می نمایند ومداومت
بر آن دارند(هم خود پایبند به نماز هستند وهم دیگران رابه نماز دعوت می نمایند)
رسول اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود: دزد ترین مردم کسی است که از نمازش
بدزدد وازنماز کم بگذارد.
درسوره مدثرآمده است:ازمجرمین روز قیامت سوال میشود چه چیزی شمارا در سقر انداخت؟
(ماسلککم فی سقر)
درجواب می گویند: ما از نماز گزاران نبودیم.
(لم نک من المصلین)
رسول اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود:
لکل شی ء آفه وآفه الدین ترک الصلاه.
هرچیزی آفتی دارد وآفت دین ترک نماز است.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
لاحظ فی الاسلام لمن ترک الصلاه.
کسی که نماز را ترک نماید بهره ای از اسلام نبرده است.
سهم زنان در ظهور ولی عصر(علیه السلام)
سوال:
حدیثی از امام باقر(علیه السلام) داریم که می فرماید:پنجاه نفر ازیاران
ولی عصر(علیه السلام) زنان هستند(بحار الانوار ج52) حال با توجه به این
حدیث پس می توانند زنان وارد کارهای حکومتی بشوند؟
جواب:
1-بادقت در تاریخ می بینیم که زنان در زمان پیامبر وامیر المومنین(علیهم السلام)در کارهای حکومتی نبودند.
شخصی از امام صادق(علیه السلام) سوال کرد : نقش زنان در حکومت امام چیست؟
امام فرمودند:زنان به مداوای مجروحان ومریضان می پردازند همان طور که
زمان پیامبر نیز چنین بودند.(دلائل الامامه)
2- باکمی دقت می بینیم که نیمی از جمعیت کره ی زمین زنان هستند،
.بنابراین امام این زنان را به جاهای مختلف برای امور بانوان می فرستد
تا کارهای مربوط به بانوان توسط خود آنها انجام پذیردوبا این کار از
اختلاط زن ومرد که منشاء بسیاری از مفاسد است جلوگیری شود.
ثمرات نماز اول وقت(2)
10- امام علی (ع) همه چیز او را ضمانت نموده است.
11- سبب تلقین شهادتین است هنگام مردن توسط خود عزرائیل.
12- کسی که نمازش را بدون عذر از اول وقت تاخیر بیاندازد مورد
خطاب خدا در قران است که فرمودند: ویل للمصلین...وای بر نماز گزاران...
13- وقت نماز که میشودفرشته ای ندا می دهد: ای مردم بپا خیزید
وآتشی که افروخته اید خاموش نمایید.
14- بنا به فرموده ی پیامبر(ص)محبوب ترین کارها نزد خدا نماز اول وقت است .
15- نماز اول وقت،رضوان خداونماز در وسط وقت،عفو خدا ونماز در
آخر وقت،غفران خداست.
16- نماز اول وقت سندی است در دست انسان که با آن سند
وارد بهشت می شود.
17- درنهایت به شفاعت حضرت ختمی مرتبت می رسد.
ثمرات نماز اول وقت(1)
1- سبب ازدیاد روزی ومایه ی برکت خانه است.
2- این نماز متصل خواهد بود به نماز حضرت ولی عصر(ع)
3- این کار تمرینی است برای پاسخ به ندای حضرت مهدی(ع).
4- جزءغافلین محسوب نمی شوید.
5- نشانه ی شیعه ی واقعی وایمان واقعی است.
6- شیطان همواره از انسانها خائف و گریزان است تاوقتی نماز شان را اول وقت بخوانند.
7- سبب راحتی هنگام مرگ است.
8- سبب برطرف شدن غم واندوه است.
اهمیت نماز اول وقت
بینی شیطان رابه خاک نمی مالد وخوار نمی کند.
(بحارالانوار)
از آیت الله بهجت سوال شد:برای زیاد شدن محبت امام زمان چه کارکنیم؟ا
یشان در جواب گفتند:گناه نکنید ونماز را اول وقت بخوانید.
از علامه ی طباطبایی سوال شد:جهت حل مشکلات مادی ومعنوی چه کار کنیم؟
گفت:به داد نماز های صبح تان برسید.
اقای بها ء الدینی فرمود:اگر می خواهید برکاتی در زندگی نصیبتان شود
نماز را اول وقت بخوانید.
جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی پرسید:برای عاقبت بخیری وبرکت در روزی
وازدواج سالم چه کار کنم؟
ایشان گفتند:نماز اول وقت، نماز اول وقت، نماز اول وقت.
وظیفه
عزیزانم سلام
به مثال زیر توجه فرمایید:
پدری چهار پسرداشت ،آنها را داخل یک اتاق نامرتب گذاشت وبه آنها گفت:من برای مدتی می روم تابرمی گردم شما اتاق را مرتب نمایید.پدر رفت.پسراول خنگ وبی خیال بود حرف پدر یادش رفت.پسردوم شرور بود علاقه به کار نداشت بماند که اتاق را نامرتب تر میکرد واجازه ی مرتب کردن به کسی نمی داد.پسر سوم ترسو بود.دوست داشت کار کند ولی می ترسید و چون منافعش در خطر بود کار نمی کرد.پسرچهارم زرنگ بود او حضور پدر را پشت پرده احساس می کرد لذا از هیچ جیز وهیچ کس ترسی نداشت وکار می کرد.
باتوجه به این مثال به نظر شما ما در بحث ظهور امام مهدی (ع) جزء کدام یک از پسرها هستیم.
انشاءالله که بی خیال و شرور وترسو نیستیم .دقت داشته باشیم که برای ظهور
امام باید زمینه سازی نماییم وزمینه سازی به عمل واطاعت از فرامین ودستورات
دین است.ماباید هم خود عامل باشیم وهم دیگران را برای سربازی حضرت آماده
نماییم.
خدا به فکر ماست
عزیزانم سلام
خدا راباید بابت همه ی نعمات شاکر باشیم
کرامات خدابه بنده خیلی زیاد بوده است.بنده مدتی پیشنمازمسجد طمقاچیها دربازاربزرگ کاشان بودم.البته فقط نماز مغرب وعشاء.
ازمنزل ماتا بازار(میدان دروازه دولت)2کرس ماشین بود.ولی خوب من مسیر رامعمولا پیاده می رفتم.یه روزبعدازعصرخوابیدم وحدود 20دقیقه مانده به نماز مغرب بیدار شدم.زود وضوگرفته لباسها راپوشیدم.دست به جیب کردم برای پول که آیادارم یاندارم...دیدم آهی دربساط ندارم.آن روزوقت پیاده روی نداشتم. مبلغ30تومان ازصندوق صدقه خانه به قرض برداشتم وعهدکردم دراولین فرصت که پول دستم آمد بپردازم.فوراخودم رابه میدان عطار رساندم کرایه فاصله میدان عطارتا میدان دولت30تومان بود.ایستاده بودم ومنتظرتاکسی، ناگهان دیدم ماشین وانتی ایستاد ومرابه سوار شدن دعوت کرد.زودنشستم .راننده مرا تامیدان رساند ونماز ان شب برگزار شدومن برگشت پیاده آمدم به منزل وبلافاصله پول صدقه راداخل صندوق انداختم.بله خداهیچ وقت بنده اش رارهانمیکند این ماهستیم که اورافراموش می کنیم...
مال دنیا
مال دنیا در دنیا سه غصه دارد:
1- غصه پیداکردن:آدمی تاندارد غصه می خورد که چطور واز چه راهی
مال را پیدا نماید.از راه کسب حلال وزحمت کشیدن پیدا نماید یا از راه حرام ان را صاحب شود.
2- غصه نگهداشتن: وقتی مال را پیدا نمود غصه اش این است که چطور
آن را نگه دارد، به شیوه ی حلال آن را نگهدارد واستفاده نماید یا به شیوه ی حرام.
3- غصه گذاشتن ورفتن:این خیلی سخت است،یک عمر مال را پیدا نموده
ونگهداشته وحال لحظه ی جان دادن او فرا رسیده وهمه را باید بگذارد وبرود.
واما در آخرت :
در مال حلال ،حساب وکتاب است ودرمال حرام عذاب وعقاب است.
پس بنگریم که از چه راهی کسب مال می نماییم ودر چه راهی مصرف می کنیم وقرار است با آن چه کارکنیم وبعد از ما چه کار نمایند.
دعوا چرا؟
دونفر برسریک گردو باهم دعوا می کردند.
بزرگی آنها رادید گفت : دعوانکنید.آنها گوش ندادند،گفت :گردو رابشکنید ببینید ارزش دعوا دارد یانه؟
آنها گردو راشکستند دیدند پوک است وتوخالی.
شخص بزرگ گفت: مال دنیا هم مثل همین گردو است ، ظاهرش زیباست وباطن آن خراب است.
حواسمان باشد بخاطر مال دنیا ، با یکدیگر دعوا نکنیم، کینه ورزی نکنیم.
اعتبار چند کتاب
کتاب سیاحت غرب
برگرفته از برخی از روایات اسلامی می باشد ولی آمیخته با مسائل ذهنی گوینده نیز شده است.
داستان موسی و شبان مولوی
به نظر می رسد که اینها داستان باشد چون برنامه مولوی نوشتن مطالب مورد نظرش در لباس داستان است هر چند گاهاً از آیات و روایات نیز استفاده کرده است.
کتاب گنجهای معنوی رضاجاهد
این کتاب اعتباری ندارد.
کتاب روح مجرد
این کتاب مشکلات زیادی دارد . از خواندن آن اجتناب کنید.
کتاب اسرار آل محمد سلیم بن قیس
خالی از اشکال نیست حتی در سند.
کتاب سر المستتر شیخ بهایی
اعتباری ندارد.
کتاب جامع الدعوات
سند معتبری ندارد.
دنیا
امام علی( علیه السلام )فرمود:
دنیا سه روز است؛
روزی که با هر چه در آن بود گذشت و باز نخواهد گشت.
روزی که در آنی و سزاوار است که آن را غنیمت دانی.
روزی که نمی دانی از آنِ چه کسی خواهد بود و چه بسا تو در آن رخت به سرای دیگر کشی.
(بحارالانوار،ج۸۳، ص۱۱۲)
نتیجه:
دنیا سه روز است :1- دیروز :که دیگر از آن خبری نیست وگذشته است وباز نمی گردد.پس غصه ی دیروز رانخور وبخاطر آن بی تابی نکن .چون فایده ای ندارد ، فقط از آن برای زندگیت درس بگیر وسعی کن کمبودهارا جبران نمایی.
2- امروز:که در اختیار توست وباید کمال استفاده از آن را ببری ودقت داشته باش که فرصت ها چون ابر می گذرد .پس از فرصتهای امروز کمال استفاده را ببر واجازه نده فرصتهای آن بدون هیچ بگذرد.
3- فردا: که آن را کسی ندیده ودرک نکرده است.پس غصه ی فردا را نخور.
درس
تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان،
می نشینی بگو یا صاحب الزمان،
برمیخیزی بگو یا صاحب الزمان،
صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن،
شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان"بعد بخواب.
شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد,شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد،دیگر نمیتوانی گناه کنی،دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی...
و خود امیرالمؤمنین(ع) فرموده است: که در حیرت دوران غیبت فقط کسانی بر دین خود ثابت قدم می مانند که با روح یقین مباشر و با مولا و صاحب خود مأنوس باشن.